Sponsor

Tuesday, June 22, 2010

10 TIPS MENGUATKAN INGATAN




Semua tips ini adalah antara perkara2 yang aku sendiri memang pernah buat dan ada jugak benda daripada pesan ibu aku..hehe..

Teorinyer.kita boleh boost kan daya ingatan kita dengan memahami prinsip asas otak manusia dan bagaimana manusia ingat dan lupa.

So, klu berminat,leh la truskan membaca..korang leh la klu nk try..tak perlu buat semua.Buat je apa yang korang leh buat..



1. Selalu buat benda2 yang menguatkan konsentrasi. (men chess ke,soduku ke)

2. Rehat yang sesuai. Rest selama 5 minit untuk setiap setengah jam study then berehat selama setengah jam selepas selama 2 jam study. Ni sumer dapat mengoptimumkan penggunaaan otak kita.

3. Makan makanan yang otak perlukan macam:

MADU
Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental individu.

KISMIS
Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak.

SUSU
Susu adalah makanan yang paling lengkap dan berkhasiat.merupakan penawar kelupaan yang berkesan.

4. Semasa tengah mengahafal, try membanyakkan "Bermonolog"

5. Banyakkan sikit beribadat dan ingat kt Allah (ni dapat relex kn otak dan ilangkan strees dikepala kita)

6. Blaja waktu pagi. Pas solat subuh, wat teh'o then study ( 6am-7.30am cukup. Jgn lame2 sgt! xgune sbb da start ngantuk balik )

7. Slalu berfikir dengan bertanya menggunakan kata kunci seperti ‘apa, siapa, bila, di mana, kenapa dan bagaimana.

8. Menulis semasa menghafal, takperlu cantik2, xleh bace balik pon takpe, masa mulut sedang menghafal, tangan kita menulis sambil palerotak kita ni membayang kan tulisan yang kita hafal.

9. Semasa exam day pakai stokin yang bersih!! (ini memudahkan kita recall balik apa yang kita ingat,serious!) kaki ni penting, effect beb, sbab tu ada rawatan yang treat dari kaki je..tp leh rawat sumer.

10. kene minat la yang penting. konsepnyer macam orang yang minat bola sepak. Dia akan leh ingat semua nama players bola. ramai kot tp leh ingat. Kalu tak minat sebagai contoh "pemutar skru mata flat nagn plilip pon leh lupe mane satu..hehe"

Slamat mencuba.... =)
GOOD LUCK ALL!!

No comments:

Post a Comment

visit our sponsor